Juridisk konsulent, der sikrer kvalitet i sagsbehandling og videndeling på tværs af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Kan du omsætte komplekse juridiske problemstillinger til praksisnær viden? Vil du understøtte organisationen fra kundecenter og forretningsudvikling til direktører og bestyrelse? Og har du erfaring med sagsbehandling på arbejdsskadeområdet? Så er det dig, vi mangler.

Vil du løse juridiske problemstillinger og rådgive om regler og praksis?
I Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) behandler vi mere end 55.000 sager om året og sikrer, at borgerne i Danmark kan regne med en uafhængig og kvalificeret afgørelse, hvis de kommer til skade på eller blive syge af deres job.
Lige nu er vi på udkig efter en juridisk konsulent til en tværgående afdeling, der har det overordnede juridiske ansvar og det medicinskfaglige ansvar på arbejdsskadeområdet. Det er os, der sikrer videndeling og den faglige udvikling på de juridiske og medicinske områder på tværs af AES og fire lokationer.
Som juridisk konsulent omsætter du komplekse juridiske og medicinske problemstillinger til praksisnær, enkel viden til brug for dine kolleger i AES og AES’ opdragsgivere.
I jobbet bliver det mere konkret dig, der:
- fortolker, videndeler og vidensikrer reglerne i arbejdsskadesikringsloven og praksis fra domstolene og Ankestyrelsen. Du videndeler med vores sagsbehandlere og kunderådgivere – og vores forretningsudvikling ift. videreudvikling af vores systemer. Det kan fx være via undervisning eller via spørgsmål fra vores kolleger i AES.
- analyserer og løser juridiske og procesfaglige problemstillinger i arbejdsskadesagsbehandlingen, som fx at følge op på en dom, der ændrer praksis, eller at gennemgå et udkast til lovforslag.
- sikrer sammenhæng mellem de juridiske og medicinske vurderinger.
- laver kvalitetsmålinger og kvalitetssikrer klagesager, før de sendes til vores overinstans Ankestyrelsen.
- kommunikerer med vores samarbejdspartnere og kunder som ministerier, tilskadekomne, arbejdsgivere, forsikringsselskaber, advokater osv.
- har forretningsforståelse og kan se hele vejen rundt på arbejdsskadeområdet.
Har du erfaring med arbejdsskadesager – og styr på både juraen og detaljerne?
Du har en kandidatuddannelse indenfor jura og forvaltning, fx cand.jur., cand.merc.jur. eller lignende.
Det er centralt, at du har konkret erfaring med sagsbehandling af arbejdsskadesager, fx fra en styrelse, et forbund, forsikringsselskab eller advokathus.
Du er i øvrigt klædt godt på til jobbet, hvis du:
- er vant til at undersøge information, dokumentere fakta og fortolke materialet – og at du har sans for relevante detaljer i store mængder information
- har et godt overblik og kan prioritere og strukturere din opgaveportefølje
- har gode kommunikationsevner og kan understøtte samarbejdet i AES og eksternt, for vi bruger hinanden i sparring om juridiske problemstillinger og løser opgaver i fællesskab
- kan tænke nyt og få det gennemført i praksis.
Vil du arbejde til gavn for samfundet?
Du bliver del af afdelingen Arbejdsskadejura, Medicin og EUDV (i daglig tale siger vi AME).
Vi er 15 konsulenter, en koordinator, ca. 40 lægekonsulenter, en student og to sektionschefer. Langt de fleste af os har tidligere siddet i en sagsbehandlende sektion, og vi har fokus på at hjælpe hinanden og dele ud af vores viden.
I AME har vi en meget bred vifte af opgaver, som går på tværs af hele AES’ opgaveportefølje.
Udover at vi har det overordnede juridiske- og medicinskfaglige ansvar på arbejdsskadeområdet, sikrer vi videndeling ved bl.a. at understøtte den faglige udvikling i Kundecenteret på tværs af vores lokationer gennem de tværgående praksiskoordineringsmøder og lægemøder.
Vi har også ansvar for at håndtere lovforslag og lovimplementering, generelle henvendelser om arbejdsskadereglerne og samarbejder med AES’ advokater om retssager. Og vi er det primære kontaktpunkt for vores tilsynsmyndigheder, ligesom vi har ansvaret for sekretariatsbetjening af Erhvervssygdomsudvalget og for tværgående juridiske spørgsmål.
I AES kan vi garantere dig et arbejde med mulighed for at bidrage meningsfyldt med din faglighed og dermed have afgørende betydning for mennesker på tidspunkter i deres liv, hvor de har allermest brug for hjælp.
=dig? Så send os dit CV
Send os dit CV senest søndag den 24. august. Når du sender dit CV via vores system, får du mulighed for kort at beskrive din motivation for at søge stillingen.
I ATP arbejder vi for en fair rekrutteringsproces, og derfor beder vi dig om ikke at vedhæfte billede i dit CV eller angive din alder, når du søger.
Vi behandler henvendelser løbende og håber på opstart hurtigst muligt. Du kan læse mere om rekrutteringsforløbet her: https://www.atp.dk/rekrutteringsforloeb-i-atp
Vær opmærksom på, at vi inden ansættelse indhenter straffeattest, der ikke må give anledning til bemærkninger.
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte sektionschef Jack Hove på tlf. 24 99 84 82 eller mail jhf@atp.dk eller efter den 6. august sektionschef Karen Ryder (som bliver din leder) på tlf. 20 49 63 51 eller mail kry@atp.dk
Til annoncører og rekrutteringsbureauer: ATP frabeder sig uopfordrede henvendelser om annoncering, kandidater, produkter og ydelser i forbindelse med stillingsopslag og rekrutteringer. Vi beder om, at dette respekteres, og at vores ledere og medarbejdere ikke kontaktes i den henseende.
#LI-hybrid