Han rykkede ud, når alarmen lød – nu hjælper Bo mennesker videre
Efter 17 år i lufthavnen havde Bo Hansen set det meste – fra nødlandinger og udrykninger til mennesker, der var kommet til skade. I dag bruger han sine erfaringer til at rådgive andre, hvis liv har taget en uventet drejning, fordi de er kommet til skade eller er blevet syge af deres arbejde.
Når alarmen gik, rykkede Bo ud.
Hjertestop, bombetrusler, nødlandinger, trafikulykker – efter 17 år i Københavns Lufthavn havde han set det meste som en del af vagtfunktionen.
“Vi stod klar, hvis noget gik galt. Det kunne være alt fra nødlandinger til passagerer, der fik hjertestop midt i gaten,” fortæller han.
Bo rykkede både ud og rapporterede, når der havde været en hændelse, en brandudrykning eller lignende. Han arbejdede med paragrafferne i alt fra færdselsloven til straffeloven og europæisk luftfartslovgivning, men en dag gik det galt under en udrykning.
”Jeg har set og oplevet meget, og under en anholdelse gik det galt. Jeg fik en arbejdsskade og nåede på den måde - både fysisk og mentalt - et punkt, hvor jeg havde fået nok.”
“Det er svært at blive ramt af en arbejdsskade. Jeg fik følelsen af at miste fodfæstet, og det er en usikker tid, hvor du ikke ved, hvor du står, eller hvad der kommer til at ske. Det psykiske var næsten værre end selv arbejdsskaden,” fortæller Bo ærligt om sin situation.
“Jeg ville videre og bruge mine kompetencer et andet sted, men jeg vidste ikke helt, hvor jeg kunne passe ind.”
”Jeg ved, hvordan det er – derfor sidder jeg her i dag”
I dag er Bo kunderådgiver i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, hvor han rådgiver borgere, der ringer ind, fordi de er kommet til skade eller er blevet syge af deres arbejde.
Her bruger han især sin erfaring fra lufthavnen.
”I lufthavnen var jeg i første række, når ulykken skete, og nu sidder jeg i den anden ende, når en skade skal behandles.”
I lufthavnen var Bo og kollegerne styret af lovgivningen hele tiden. ID-kontrol, færdselsforseelser eller de mere alvorlige som hændelser under straffeloven. Bo sad med administrative opgaver, og arbejdet ved skrivebordet foregik, når der skulle rapporteres i overensstemmelse med de interne retningslinjer og gældende lovgivninger.
Den erfaring trækker Bo på i sit arbejde i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Her behandler han sammen med sine kolleger hvert år omkring 55.000 sager.
De møder mennesker, der ofte står i en svær livssituation – og samtidig er de en del af en organisation, der arbejder under stor offentlig bevågenhed.
Bo og kollegerne skal både sikre korrekte og uafhængige afgørelser efter arbejdsskadeloven, skabe gode oplevelser for borgerne og leve op til krav om effektivitet og kvalitet.
”Vi behandler sager objektivt og træffer uafhængige afgørelser efter arbejdsskadeloven, så jeg kan ikke trylle. Men jeg finder en glæde i, at jeg hjælper mennesker videre mod en afklaring.”
”Jeg møder dem, hvor de er, når de ringer ind. Når jeg lægger røret på og har haft en god samtale med et menneske, der er midt i en livskrise, og jeg kan mærke, at de smiler i telefonen – så er det det hele værd.”
“Jeg ved, hvordan det er at være i den situation, de er i. Jeg kan ikke sætte mig ind i alle situationer, men jeg kan sætte mig ind i at være den skadede part og opleve den frustration og usikkerhed, der følger med. Jeg ved, hvordan det er – derfor sidder jeg her i dag.”
“Hvorfor dø nysgerrig?”
Selv om Bo har oplevet mere end de fleste og har en stor bredde i sit arbejdsliv, der efter lufthavnen har taget ham forbi både detailhandlen, en børnehave og jobbet som sælger, havde han i starten svært ved at se, hvor han passede ind.
”Men hvorfor dø nysgerrig?”, spørger han med et lille grin, når han bliver spurgt ind til sit arbejdsliv.
"Selvom mit arbejdsliv har været alsidigt, har det været gennemgående, at jeg gerne vil gøre noget godt for andre,” fortæller Bo.
Og i dag lader han til at være landet det rigtige sted.
Han bruger sin erfaring fra andre jobs – og sin oplevelse med en arbejdsskade – når han rådgiver borgere over telefonen og behandler skadesager.
Bo er specialiseret i sager, hvor borgere under uddannelse søger om godtgørelse på grund af en skade, fx en lærling i skolepraktik eller en SOSU-elev i praktik.
”Vi er et mindre team, der sidder med de her specialopgaver, og vi bruger tid på at sparre med hinanden om de mange komplekse sager. Vi har et fantastisk samarbejde, og det gør, at vi kan løse sagerne både effektivt og korrekt.”
Bos nysgerrighed gør også, at han i dag kan skrive ’robotbygger’ på sit CV. Han er en del af ATP’s interne robotbygger-kursus for kunderådgivere, der vil styrke deres viden om digitalisering, om forretningen og de effektiviseringspotentialer, vi har i ATP.
”Jeg er med til at spotte, hvor der er mulighed for at automatisere nogle af vores opgaver, så vi kan blive mere effektive. Hvordan kan vi optimere vores processer og bruge teknologi smartere i vores arbejde? Det synes jeg er spændende.”
”Jeg går glad på arbejde hver dag – og jeg kommer glad hjem. Men hvis jeg for 10 år siden var blevet spurgt, om jeg kunne se mig selv i et job som kunderådgiver, havde jeg nok svaret: Jeg tror ikke, der er plads til sådan en som mig.”
"Men jeg bliver stimuleret så meget mentalt, jeg har verdens bedste kolleger, og jeg hjælper mennesker godt videre, så jeg er det helt rigtige sted.”
Det første møde med ATP
Allerede første gang Bo trådte ind i ATP’s bygning i Vordingborg til jobsamtale, vidste han, at det var her, han gerne ville arbejde.
“Jeg kom alt for tidligt og sad og ventede i receptionen. En medarbejder kom forbi og tilbød mig en kop kaffe – og alle, der gik forbi, hilste og smilede,” fortæller Bo.
“Jeg tænkte bare: Hvis det her er ATP, så vil jeg være en del af det.”
Det var en bekendt, der havde fortalt ham om jobbet i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Resten gav sig selv.
“Det var den der umiddelbare varme og imødekommenhed, der gjorde indtryk. Den har jeg mødt hver eneste dag siden.”
I dag gør Bo sit for at give den gode energi videre – både til kollegerne og de borgere, han taler med.
“Det er et sted, hvor man løfter hinanden. Og det kan mærkes.”
Han oplever, at netop kombinationen af medmenneskelighed og mål gør arbejdet meningsfuldt:
“Alle vil gøre deres bedste for de borgere, vi hjælper – og samtidig er der en god kultur, hvor vi hele tiden prøver at blive lidt bedre. Det giver energi.”
En anden form for mening
For Bo blev mødet med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring starten på et nyt kapitel – men også et sted, hvor hans erfaringer og personlighed kom helt til deres ret.
“Jeg tror, mange ville blive overraskede over, hvor meget hjerte der ligger i arbejdet her. Vi taler med mennesker, der står i en svær situation, og det kræver både faglighed og empati. Her er plads til begge dele,” siger han.
Han peger på, at det netop er kombinationen af kollegaskab, udvikling og meningsfulde opgaver, der gør, at han trives.
Efter et arbejdsliv fyldt med udrykninger, adrenalin og uforudsigelighed, har Bo fundet en anden form for mening: Den, der opstår i samtalen med et menneske, der har brug for hjælp.
“Jeg gik fra at rykke ud, når ulykken skete – til at hjælpe dem, der står midt i eftervirkningerne. Det føles som at gøre en forskel på en ny måde.”
Bo smiler.
“Og så længe jeg kan være nysgerrig, lære nyt og gøre noget godt for andre, så er jeg det helt rigtige sted.”