Nysgerrigheden har været kompasset i Ann-Katrines karriere - nu er hun tilbage i ATP
“Det var et stillingsopslag med masser af ambition, der gjorde mig nysgerrig. For det var ikke planen at komme tilbage til ATP. I hvert fald ikke lige på det tidspunkt,” siger Ann-Katrine Eriksson, der i 2024 fik job i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og på den måde vendte tilbage til ATP efter nogle år i andre virksomheder.

Tilbage i nye, gamle rammer
Hun kender huset. I 14 år havde hun roller fra kommunikationskonsulent til sektionschef før hun tog erfaringen med ud i både stat og privat.
Nu er Ann-Katrine tilbage i ATP i rollen som Customer Experience Consultant i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, AES.
Ikke pga. nostalgi, men fordi jobbet rummer det, der driver hende: At lære nyt, samarbejde med forskellige fagligheder og at kunne skabe værdi for folk ude i virkeligheden.
“Jeg læste opslaget og rakte ud til lederen, da jeg var oprigtigt nysgerrig på at høre, hvad ambitionerne byggede på”.
”Det blev en god dialog,” fortæller Ann-Katrine med et smil på læben.
”Der var en nysgerrighed på begge sider – og til sidst blev jeg nødt til at søge jobbet.”

Faglighed i en ny kontekst
Ann-Katrines karriereskift har sjældent været minutiøst planlagt. Alle skift har været drevet af nysgerrighed og lysten til at teste sin faglighed i nye sammenhænge.
“Jeg har bevæget mig op, ned og til siden på karrierestigen, og jeg har taget noget med fra alle steder.”
”Det har været fedt at opdage, at det, jeg har lært ét sted, kan bruges på nye måder andre steder. Men det har også været udfordrende” siger hun. Og derfor er det blevet en styrke at sætte sin faglighed i spil i nye rammer – også selvom rammen er velkendt.
“Når man skifter job - også når man vender tilbage - er man nødt til at være åben og nysgerrig”.
”Man kan ikke bare sige ‘sådan plejer jeg at gøre’. Man skal få sin faglighed til at leve i en ny kontekst. Og det har også været gældende i mit seneste skifte, hvor jeg er begyndt i en del af ATP, som jeg ikke har beskæftiget mig med tidligere”.
”I sidste ende handler det fortsat om at finde ud af, hvad behovet i forretningen er, og hvilken værdi der skal skabes”, siger Ann-Katrine.
”Men i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har jeg skulle gentænke, hvordan min nysgerrighed og mine metoder kan omsættes til praksis, når jeg har at gøre med en anden problemstilling, kigger på andre brugerrejser og har fået helt nye samarbejdspartnere.”

Fra ledelse til fordybelse
Efter flere år med ledelsesansvar trak fordybelsen i Ann-Katrine, der har skiftet lederrollen ud med en specialistfunktion.
“Jeg savnede de opgaver, hvor man virkelig kan dykke ned og knække en kompleks faglig nød. Og dem, de faglige udfordringer, er der masser af i mit nye job.”
”En af mine opgaver handler om forventningsafstemning – at give tilskadekomne et bedre indblik i sagsbehandlingsprocessen og afstemme, hvad de kan forvente undervejs.”
”En anden opgave er at afprøve nye løsninger, både kvalitativt og kvantitativt. Her inddrager jeg tilskadekomne tidligt i udviklingen, så vi får feedback og kan tilpasse løbende. På den måde sikrer vi, at løsningerne skaber reel værdi for dem”.
“Begge opgaver er vigtige. Og så er de komplicerede, fordi vi arbejder inden for et område, hvor Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er én ud af rigtig, rigtig mange aktører. Og derfor er det centralt, at vi er skarpe i samarbejdet på tværs af fagligheder. Dels internt. Men også eksternt.”

“AES er hele tiden i bevægelse, og for mig er der fortsat masser at lære.”
”At arbejde på at gøre det komplekse enkelt motiverer mig. Og det er også det, jeg håber for fremtiden. At jeg bliver ved med at være udfordret – og at jeg kan arbejde med opgaver, som skaber værdi. For organisationen, for borgere, interessenter og - i AES’ tilfælde - de tilskadekomne, vi hjælper videre med en afklaring ift. deres situation.”

CV
Ann-Katrine Eriksson begyndte sin karriere i ATP i 2005 som kommunikationskonsulent med ansvar for intern kommunikation og events. Året efter blev hun webredaktør og fik ansvaret for ATP’s hjemmeside, digital selvbetjening og brugerinddragelse.
Siden fulgte en række lederroller som teamleder, sektionschef og chef for Agil Coach Center, hvor hun stod i spidsen for digital kundekommunikation og implementering af agile arbejdsmetoder på tværs af organisationen.
Efterfølgende har hun haft stillinger i både det offentlige og det kommercielle erhvervsliv, hos Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og i Tryg, inden hun i 2024 vendte tilbage til ATP som Customer Experience Consultant i AES – Kundeindsigter & Forretningsanalyse.