Sagsbehandlere til sager om tab af erhvervsevne

Vil du arbejde med de mest komplekse juridiske vurderinger inden for arbejdsskadeområdet? Og motiveres du af at træffe afgørelser, som har stor betydning for mennesker, der er kommet til skade på arbejdet? Så er du måske vores nye sagsbehandler i Hillerød.

Forestil dig det her: 
Lone har været frisør i 15 år. Hun farver hår hver dag, men har udviklet allergisk eksem på hænderne, som hun har fået anerkendt som en arbejdsskade. 

Hun kan ikke længere fortsætte i sit fag. Kommunen er i gang med at afklare hendes muligheder, og der ligger oplysninger fra både læger, kommune og arbejdsgiver i sagen hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). 

Nu ligger sagen på dit bord. 

Hvad gør du? 

Dine opgaver: 
Som sagsbehandler med speciale i erhvervsevnetab arbejder du i krydsfeltet mellem medicin, jura og arbejdsmarkedets forhold.   

Når du vurderer en sag som Lones – eller en tømrer, der efter en skade går fra fysisk arbejde på taget til deltidskontorarbejde – er din opgave at: 

  • afklare, hvordan de helbredsmæssige følger påvirker erhvervsevnen 

  • vurdere borgerens muligheder på arbejdsmarkedet efter skaden (fx hvilke jobfunktioner der fortsat er mulige) 

  • indhente relevante oplysninger fra kommune, arbejdsgiver, læger, e-indkomst m.fl. 

  • beregne og træffe juridiske afgørelser om erhvervsevnetab – fx ved at sammenholde tidligere løn med mulighederne efter skaden og at vurdere de erhvervsmæssige følger efter skader 

  • kommunikere klart og tydeligt til borgeren og sikre gode kundeoplevelser. 

Det er komplekse sager med mange akter – ofte over 100 sider. Du bliver derfor oplært i både metoder, systemer og arbejdsskadeområdet, og så sidder du selvfølgelig ikke alene. Du bliver en del af et team af sagsbehandlere med forskellige baggrunde, og vi sparrer aktivt med hinanden, når sagerne bliver komplekse. 

Du er: 
Der kan være flere veje til arbejdet som sagsbehandler hos os. Måske har du en akademisk, en juridisk eller sundhedsfaglig baggrund, men du har erfaring med sagsbehandling.  

Det vigtigste er, at du:  

  • er i stand til at overskue mange forskelligartede oplysninger, der indgår i behandlingen af erhvervsevnetab, og finde nøgleoplysningerne i store mængder data og akter 

  • formår at skære oplysningerne til og foretage konkrete vurderinger  

  • trives med at få noget fra hånden, for borgerne venter på dine afgørelser – vi arbejder effektivt uden at gå på kompromis med kvaliteten i sagsbehandlingen 

  • kommunikerer enkelt og forståeligt – også selvom sagerne er komplekse 

  • vil være en del af en organisation, hvor vi løbende udvikler, tester og implementerer løbende nye teknologier, for de hjælper os med at finde de rigtige svar eller søge efter vigtige oplysninger i kommunale akter, så du kan bruge kræfterne på at træffe den rigtige juridiske afgørelse.  

Der vil være en grundig oplæring, og vi lærer dig alt, du skal vide om arbejdsskadeloven, erhvervsevnetab, vores sagsbehandling og systemer, så du bliver fortrolig med både vurderinger, beregninger og systemer. 

Vil du løse en vigtig samfundsopgave og have et arbejdsliv i balance?  
I AES sikrer vi, at borgerne i Danmark kan regne med en uafhængig og kvalificeret afgørelse, hvis de kommer til skade eller bliver syge i forbindelse med deres job.   

Vi behandler mere end 55.000 sager om året og bidrager på den måde til et moderne og trygt arbejdsmarked, hvor du er sikret professionel hjælp, hvis du får brug for det.  

Du kan høre lidt mere om jobbet som arbejdsskadesagsbehandler i AES fra din kommende kollega Morten i denne video: https://film.atp.dk/arbejdsskadesagsbehandler-i-aes  

Du bliver en del af et team, hvor vi lykkes sammen. I hverdagen sparrer vi med hinanden, når vi sidder med komplekse sager, og mens du fx holder ferie, klarer dine kolleger din sagsliste – og vice versa.   

Vi går op i, at ATP er et godt sted at gå på arbejde, og at du får mulighed for at gøre en forskel. Vi er en arbejdsplads med rum for sparring og plads til fordybelse – på kontoret eller hjemmefra. Hvor arbejdsliv og privatliv balancerer med kerneopgaven i fokus, og hvor fleksibiliteten går begge veje.   

Dit næste skridt? Send dit CV 
Send os dit CV senest d. 4. januar 2026. Når du sender dit CV via vores system, får du mulighed for kort at beskrive din motivation for at søge stillingen. 

I ATP arbejder vi for en fair rekrutteringsproces, og derfor beder vi dig om ikke at vedhæfte billede i dit CV eller angive din alder, når du søger.  

Vi behandler henvendelser løbende og håber 1. marts 2026. Du kan læse mere om rekrutteringsforløbet her: https://www.atp.dk/rekrutteringsforloeb-i-atp 

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at Sektionschef Nøks Katrine Frydensberg på 7220 6308 eller NKF@atp.dk.  

 

 

Af sikkerhedsmæssige årsager og for at beskytte værdier og datainfrastruktur indhenter ATP straffeattest på alle inden ansættelse, ligesom vi i forbindelse med indgåelse af kontrakten beder om at se en kopi af dit pas. Straffeattesten må ikke give anledning til bemærkninger og slettes umiddelbart efter, at den er vurderet. 

Til annoncører og rekrutteringsbureauer: ATP frabeder sig uopfordrede henvendelser om annoncering, kandidater, produkter og ydelser i forbindelse med stillingsopslag og rekrutteringer. Vi beder om, at dette respekteres, og at vores ledere og medarbejdere ikke kontaktes i den henseende. 

#LI-hybrid  

Din karriere. Danskernes tryghed

Uanset hvor du starter din karriere i ATP, garanterer vi et arbejdsliv, der forløser dine faglige ambitioner og samtidig gavner det samfund, vi er en del af. Vi har samlet nogle af landets skarpeste hoveder inden for pension, investering og administration. Høj faglighed er nemlig afgørende for, at vi i ATP når vores mål og bliver ved med at være de bedste til at løse vigtige samfundsopgaver. Vi har høje ambitioner. Også når det gælder godt kollegaskab og et arbejdsliv i balance. For ATP skal være et godt sted at gå på arbejde. 

Se karrieremuligheder
ATP medarbejder